Wzmocnij swoją odporność

  • 2.10.2017, 06:22
  • Marietta Mateja Nowak
Wzmocnij swoją odporność pixabay.com
Gdy za oknem szaro, mokro i ponuro to znak, że wielkimi krokami zbliża się sezon grypy, przeziębień i infekcji. Warto jednak wspomóc nasz organizm, by nie dać się chorobie. Jest na to kilka sposobów.

Nadchodzące miesiące to sprawdzian dla naszej odporności. Ale jak do wszystkich egzaminów i do tego możemy się przygotować. Odpowiednia dieta i zdrowy tryb życia mogą ustrzec nas przez bakteriami i wirusami. Jest wiele domowych sposobów, które wprowadzone w życie i stosowane każdego dnia, mogą wpłynąć na poprawę naszej kondycji zdrowotnej. Mimo że jesień za pasem, nie jest jeszcze za późno na wypróbowanie kilku prostych metod, by wzmocnić naszą odporność.
 
Śniadanie 
O tym, jak ważne jest rozpoczęcie dnia od zdrowego i pożywnego śniadania, piszemy systematycznie, licząc, że nawyk dbania o ten pierwszy posiłek wejdzie nam w krew. O ile wiosna i lato w swojej obfitości produktów skłaniają do lekkich i świeżych potraw, to jesień jest świetną porą na przygotowywanie ciepłych i rozgrzewających dań, takich jak owsianka czy kasza jaglana. Sposobów na ich przyrządzenie jest wiele, choć największym atutem jest to, że można dodać do nich wszystko, co ma się pod ręką - banany, jabłka, orzechy czy migdały. Z dodatkiem miodu powinny przypaść do gustu także najmłodszym.

Doceńmy pszczoły
Miód to samo zdrowie. Jeśli nie mamy pomysłu, jak wykorzystywać go w codziennej kuchni, zacznijmy od najprostszego rozwiązania, czyli stosowania go zamiast cukru. Pamiętajmy jednak, że miód wraz z obróbką termiczną zmienia swoje właściwości odżywcze. Najzdrowszy jest ten, który rozpuścimy w letniej wodzie. Woda z miodem pita na zimno powoduje, że przybieramy na wadze, ciepła natomiast wypłukuje z organizmu tłuszcz, a co za tym idzie, ułatwia utratę wagi. Miód to bogate źródło witamin i mikroelementów oraz ważnych enzymów wzmacniających odporność.

Czosnek i cebula
W momencie, gdy zaczynamy czuć się gorzej, jest nam zimno, mamy katar i inne symptomy zbliżającej się choroby, w pierwszej kolejności powinniśmy sięgnąć po czosnek, który od lat uznawany jest za naturalny antybiotyk. Cebula i czosnek mobilizują nasz układ odpornościowy do efektywniejszej pracy, dodatkowo mają działanie bakteriobójcze. Najlepszym, a przede wszystkim najzdrowszym rozwiązaniem jest spożywanie ich na surowo.

Witamina C
Najprościej jest sięgnąć po tę dostępną w aptece w postaci tabletek, jednak wciąż trwają dyskusje nad jej skutecznością. Znacznie pewniejszym i przede wszystkim zdrowszym rozwiązaniem jest spożywanie produktów bogatych w witaminę C; prym wiodą bogate w witaminy kiszonki, a także zielona pietruszka. Warto pamiętać także o świeżo wyciskanych sokach z cytrusów, jednak wychładzają one organizm, więc w zimne dni nie są najlepszym rozwiązaniem.

Dobre tłuszcze
Najzdrowsze są te pochodzenia roślinnego pozytywnie wpływające na nasz organizm, także pod względem odporności. Do najlepszych tłuszczów zalicza się olej rzepakowy oraz oliwę z oliwek. Bogatym źródłem Omega-3 są ryby morskie, orzechy i siemię lniane. Jeśli jednak twoja dieta jest uboga w te składniki, dobrym rozwiązaniem może okazać się zażywanie tranu, który poza nienasyconymi kwasami tłuszczowymi jest bogaty w witaminę A i D.

Poza dietą
Poza rozsądną dietą, która samoistnie wpływa na polepszenie naszego zdrowia, ważne są także inne aspekty - hartowanie organizmu, ruch, czy choćby wietrzenie domu. Starajmy się nie wychładzać, ale i nie przegrzewać organizmu. Najlepszym rozwiązaniem jest ubieranie się "na cebulkę", by w razie, gdy zrobi się nieco cieplej, móc zdjąć jedną warstwę odzieży. Ta zasada ważna jest szczególnie w przypadku małych dzieci, które przewrotnie częściej chorują z powodu przegrzania niż wychłodzenia organizmu. 

Więcej w 39 numerze Korso

Marietta Mateja Nowak
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe