Chcesz schudnąć? Idź na aqua aerobik!

  • 2.07.2017, 11:57
  • Marietta Mateja Nowak
Chcesz schudnąć? Idź na aqua aerobik! mm
Aqua aerobik jest jedną z odmian jakże popularnego w ostatnim czasie fitnessu. Pierwsze formy aktywności w wodzie pojawiły się już w latach 80. Od tego momentu nieprzerwanie cieszą się ogromnym zainteresowaniem. W Mielcu specjalistką od aqua aerobiku jest Joanna Rusek, która od wielu lat prowadzi zajęcia na mieleckim basenie, jest zatem idealną osobą, by opowiedzieć nam o tej formie ruchu nieco więcej.

Aqua aerobik nie jest nowością na rynku. W czym tkwi jego sekret, że wciąż jest  jedną z najczęściej wybieranych form ruchu?
Są to zajęcia bardzo różnorodne, dodatkowo dają możliwość, by za każdym razem je urozmaicać. Ważną kwestią, która sprawia, że ludzie wciąż doceniają zajęcia w wodzie, to fakt, że są one bezkontuzyjne. Chodząc na klasyczny fitness, obciążeniu ulega nasz kręgosłup i stawy, więc nie każdy może w nim uczestniczyć. Natomiast trening w wodzie jest bezpieczny i praktycznie dla każdego - zaczynając od dzieci, które w formie zabawy oswajają się z wodą, poprzez młodzież, kobiety w ciąży, osoby starsze, a także te z dużą nadwagą.  Dodatkowo nie każdy lubi się spocić, a w wodzie tego tak nie odczuwamy, a wydatek energetyczny jest większy niż na lądzie, bo dochodzi opór wody.

Jaki jest przebieg zajęć? Czego może spodziewać się osoba, która postanawia wybrać się na takie zajęcia po raz pierwszy?
Jeśli na zajęciach pojawia się nowa osoba, zawsze staram się dowiedzieć o niej czegoś więcej. Interesuje mnie przede wszystkim to, czy wcześniej już ćwiczyła. Jeśli są to pierwsze zajęcia w życiu, wtedy ostrzegam, że na początku można odczuwać zaburzenia równowagi. Z każdymi kolejnymi zajęciami jest już lepiej. Dodatkowo zachęcam, by na początek wybierać miejsce w płytszej wodzie. Zajęcia zaczynamy krótką rozgrzewką, potem przechodzimy do ćwiczeń w pozycji stojącej. W późniejszej części pojawiają się i takie, że trzeba delikatnie położyć się na wodzie, ale jeśli ktoś czuje się niepewnie, to nie musi ich wykonywać. Zazwyczaj widząc, że jakiś uczestnik sobie nie radzi, zmieniam ćwiczenie tak, by wszyscy czuli się komfortowo. Żeby zajęcia były atrakcyjniejsze, wykorzystujemy wszystkie przyrządy, które są stosowane w trakcie ćwiczeń na lądzie - różnego rodzaju obciążenia, trampoliny. Ćwiczymy przy muzyce, więc można się dodatkowo zrelaksować. Oczywiście na aqua aerobiku obowiązuje strój kąpielowy, czepek i klapki.

Czyli umiejętność pływania nie jest konieczna?
Nie trzeba pływać i to jest główna zaleta tych zajęć. Jeśli ktoś natomiast czuje się bardzo niepewnie w wodzie, możemy temu zaradzić, używając pasów wypornościowych. Osobom nowym doradzam wybieranie miejsca blisko ściany basenu, by w razie problemów z utrzymaniem równowagi móc się na niej wesprzeć. Są to idealne zajęcia dla osób, które nie potrafią pływać, a ciągnie je do wody. Aqua aerobik może być dla nich pierwszym przetarciem i mobilizacją do poczynienia dalszych kroków w stronę nauki pływania.

Dla kogo szczególnie przeznaczone są te zajęcia?
Są to zajęcia absolutnie dla wszystkich. Osoby, które z różnych przyczyn nie mogą korzystać z dobrodziejstw klasycznej sali do ćwiczeń, zapraszam na aqua aerobik. Tutaj każdy ruch ciała w wodzie jest treningiem – gibkościowym, wytrzymałościowym, dodatkowo świetnie niweluje cellulit. Na tych zajęciach jest wiele osób w średnim i starszym wieku. Często bywa tak, że przychodzi mama z córką albo to córka przyprowadza swoją mamę, tak dla zachęty. Ostatnio pojawiło się także małżeństwo, ale mężczyzna na fitnessie to jednak wciąż rzadki widok. Panowie traktują to raczej jako mało męskie zajęcie.

Ma pani świetną figurę, czy to zasługa zajęć na basenie, a może w grę wchodzi dieta?
Dziękuję za komplement. Od dziecka jestem związana ze sportem. Kiedyś trenowałam pływanie, jestem magistrem wychowania fizycznego i rekreacji, a także instruktorem wielu innych dyscyplin sportowych. Z wiekiem zajęcia na "lądzie" zaczęły być zbyt wyczerpujące, więc przerzuciłam się na zajęcia w wodzie. Ze względu na moją pracę ruszam się codziennie, na wakacjach i w zasadzie w każdej chwili, gdy mam na to czas, chodzę do fitness klubów. Jestem uzależniona od ruchu – jeżdżę na rowerze, rolkach. Nie mam czasu na systematyczny trening, więc wykorzystuję każdą wolną chwilę. Wczoraj na przykład podczas oglądania filmu robiłam brzuszki. Nie stosuję żadnej diety, ale staram się pilnować na przykład w jedzeniu słodyczy, które zresztą bardzo lubię. Jeśli staję przed ludźmi, których zachęcam do ruchu i ćwiczeń, jestem zobligowana, by wyglądać dobrze i to mobilizuje mnie najbardziej.

Marietta Mateja Nowak
Podziel się:
Oceń:
 

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe